Reflektioner kring den pedagogiska praktiken.

Det pedagogiska marshmallowtestet

Jag antar att de flesta av er sett ”marshmallowtestet”, som går ut på att titta på barns förmåga till självkontroll genom att servera dem en marshmallow och lämna rummet med orden ”om du inte äter den så får du en till”.
Och kvar sitter barnet och funderar på hur hen ska kunna överkomma frestelsen för att dubbla belöningen.
De barn som brister i självkontroll väntar inte på belöningen, utan äter den serverade godisen rätt omedelbart. Typ så ser testet ut.

Men är det inte samma för oss pedagoger?

När vi står inför en situation vi känner att vi inte kan kontrollera, hur många av oss brister då inte i självkontroll och väljer tillrättavisningar eller utskällningar istället för att tålmodigt hantera situationen och på så vis tjäna på det i längden?

Hur många av oss sätter inte tänderna direkt i den frestande kortsiktiga belöningen och bara arbetar för stunden genom förbud, regler och tillsägelser?

Hur klarar vi det pedagogiska marshmallowtestet?

 

/Andréas

Andreas Nyberg / 10 mars, 2015 / Okategoriserade

Comments

  1. Gråhårig pedagog - 3 maj, 2015 @ 18:56

    Du glömmer en elementär sak…..nämligen att en tillsägelse,en regel,ett förbud ,oftast följs av en pedagogisk förklaring och då har du direkt i samma stund dubblerat marshmallowen…..

    Reply
    • Andreas Nyberg - 5 maj, 2015 @ 06:20

      Poängen med texten är att den omvända ordningen (regel först relation förhoppningsvis sen, eller att agera i affekt) är att riskera den långsiktiga vinsten (den andra marshmallowen)

      Reply

Kommentera

Your email address will not be published / Required fields are marked *